Home » Reviews » Gretsch New Yorker G9555 review

Hardware
0%
prijs
0%
Speelgemak
0%

De Gretsch New Yorker G9555 is de perfecte gitaar voor iedereen die het geluid van de klassieke rock-‘n-roll uit de jaren vijftig wil herbeleven. Deze prachtige hollowbody elektro-akoestische heeft een mahonie body en sparren top, met een sunburst lakafwerking die hem een vintage look geeft. Hij wordt geleverd met een tortoiseshell slagplaat, Grover stemknoppen met open vertanding en een “trapeze” brug. Spreken deze punten je aan? Lees dan snel verder voor onze uitgebreide review.

Bax Music logo
Bax Music
5/5

Wat is de Gretsch New Yorker G9555

De Gretsch New Yorker G9555 is een gitaar die voor het eerst werd geïntroduceerd in de jaren 30. Hoewel de New Yorker in de loop der jaren verschillende iteraties heeft ondergaan, is hij altijd bekend geweest om zijn aparte ontwerp en unieke toon. Het huidige model is een heruitgave van de klassieke gitaar, met een paar moderne updates. De meest opvallende verandering is de toevoeging van een zwevende brug, die de New Yorker een veelzijdiger geluid geeft. Of je nu op zoek bent naar een vintage klinkende bluesgitaar of een moderne rockmachine, de Gretsch New Yorker G9555 is een uitstekende keuze.

Gretsch New Yorker review

Gretsch New Yorker G9555 specificaties

De Gretsch New Yorker is een veelzijdige gitaar. We hebben de specificaties voor je opgesomd.

Algemeen
Model:
G9550 New Yorker Archtop
Serie:
Roots Collection
Kleur:
Vintage Sunburst
Aantal frets:
19
Snaren:
6
Elementtype:
single coil (passief)
Materialen
Houtsoort achterkant:
mahonie
Houtsoort toets:
padauk
Houtsoort top:
sparren (spruce)
Houtsoort zijkant:
mahonie

Plus en minpunten

De belangrijkste pluspunten van de Gretsch New Yorker G9555 zijn de bouwkwaliteit en het geluid. De gitaar is gemaakt van hoogwaardige materialen die lang meegaan, terwijl de zwevende brug en de single-coil pickup zorgen voor een rijke, veelzijdige toon. Bovendien maakt de ondiepe C-profiel hals het gemakkelijk voor spelers van alle ervaringsniveaus om het meeste uit dit instrument te halen.

Het enige echte nadeel is dat sommigen het prijskaartje te hoog vinden voor een dergelijk instrument. Gezien de uitstekende bouwkwaliteit en klank is de Gretsch New Yorker G9555 echter van grote waarde voor elke serieuze muzikant die op zoek is naar een elektro-akoestische gitaar met vintage styling.  Over het geheel genomen biedt deze gitaar een geweldige.

Pluspunten

Minpunten

4.4/5

8.6

Hoe is de bouwkwaliteit

Het eerste wat je opvalt als je de Gretsch New Yorker G9555 oppakt, is zijn aanzienlijke gewicht. Deze gitaar is gemaakt van hoogwaardige materialen en gebouwd om lang mee te gaan. De bouwkwaliteit van de Gretsch is zeer goed en de gitaar is goed afgewerkt. De mahonie body, gelamineerde maple achterkant en zijkanten, en massief spruce top komen allemaal samen om een rijke tonale respons te geven die elke muziekstijl aankan. Het is duidelijk dat er veel zorg is besteed aan de bouw van dit instrument.  Bovendien zorgt de zwevende brug voor een veelzijdiger geluid dan veel andere elektro-akoestische gitaren op de markt.

Alles, van de body tot de toets, zit vakkundig in elkaar, waardoor het een genot is om op te spelen. Of je nu een beginner bent of een ervaren muzikant, de Gretsch New Yorker G9555 zal je verwachtingen overtreffen.

4.4/5
7.2

Minimalistische hardware

Het belangrijkste hardware kenmerk van de Gretsch New Yorker G9555 is de vintage-style single coil pickup met master volume control. Deze pickup geeft de gitaar een klassiek, maar modern geluid.

De Grover stemknoppen met open tandwiel zorgen voor een uitstekende stemstabiliteit en eenvoudige afstelling wanneer dat nodig is. Bovendien draagt de schildpadkleurige slagplaat bij aan de vintage look van dit instrument.

Hardware Gretsch New Yorker
4.4/5

8.3

Hoe voelt de New Yorker aan als je erop speelt

Het bespelen van de Gretsch New Yorker G9555 is een absoluut plezier. De gitaar heeft een zeer lage actie die het gemakkelijk maakt om te bewegen op de frets, zelfs voor iemand met kleine handen.

De hals van de Gretsch New Yorker G9555 heeft een comfortabele maat en een ondiep C-profiel. De hals voelt comfortabel en vertrouwd, waardoor spelers ruimte hebben om te experimenteren met verschillende technieken en benaderingen zonder zich beperkt te voelen door hun instrument. Dit maakt het gemakkelijk voor spelers van alle ervaringsniveaus om het meeste te halen uit het veelzijdige geluid van deze gitaar. De hals is bovendien afgewerkt met een glanzende lak, die glad aanvoelt.

De zwevende brug van de Gretsch G9555 is een ander onderscheidend kenmerk. De brug zorgt voor meer flexibiliteit in termen van geluid, waardoor spelers met gemak verschillende tonen kunnen creëren. Bovendien helpt de zwevende brug feedback te verminderen, waardoor de New Yorker zeer geschikt is voor versterkt spelen of live-optredens.

4.4/5

7.9

Wat kun je verwachten van het geluid

De Gretsch New Yorker G9555 heeft een rijk en vol geluid dat gemakkelijk geschikt is voor veel verschillende muziekstijlen. Of je nu blues, jazz of zelfs rock speelt, deze gitaar kan het allemaal aan. De single-coil pickup geeft de gitaar een klassieke en toch moderne toon die perfect is voor elk genre. Bovendien biedt de zwevende brug spelers meer veelzijdigheid qua geluid, waardoor ze met gemak unieke tonen kunnen creëren.

Al met al is de Gretsch New Yorker G9555 een uitstekende keuze voor iedereen die op zoek is naar een veelzijdige elektro-akoestische gitaar met een vintage gevoel. Zijn bouwkwaliteit en hardware kenmerken zijn top en zijn toon is warm en volledig. Voor welk genre je ook kiest, de New Yorker G9555 zal zeker in de smaak vallen.

Gretsch New Yorker review

Conclusie

3.4/5

7.8

De Gretsch New Yorker G9555 is een uitstekende keuze voor iedereen die op zoek is naar een veelzijdige elektro-akoestische gitaar met een vintage gevoel. Zijn hardware en bouwkwaliteit zijn top, terwijl zijn geluid spelers veel veelzijdigheid biedt in termen van toon. Met een prijskaartje dat voor sommigen misschien te hoog is, is de Gretsch New Yorker G9555 nog steeds een uitstekende waarde voor serieuze muzikanten die het maximale uit hun instrument willen halen.  Of je nu blues, jazz of rock and roll speelt, deze gitaar kan het allemaal aan!

Bax Music logo
Bax Music
5/5